Horní menu

Do školy 12. dubna?



Ačkoliv byl v médiích již několikrát avizován návrat části dětí do škol ke dni 12. dubna 2021, jistotu budeme mít až 7. dubna 2021, jestliže v našem okrese bude reprodukční číslo R pod hodnotou 1,00 (k dnešnímu dni 0,89):

 novinky.cz/skoly/cislo-r-musi-byt-pod-1-kde-by-se-nyni-skoly-neotevrely).

Na rozdíl od termínu návratu dětí do škol však víme, kdo by se měl vrátit (1. stupeň), a jakým způsobem bude výuka probíhat (rotačně/týden prezenčně ve škole a týden distančně doma). Více informací v tomto dokumentu MŠMT:

 1. fáze návratu do škol a režimových opatření_tabulka.pdf

Vyjádření ministrů školství a zdravotnictví k návratu dětí do škol:

navrat-casti-zaku-do-skol-12-dubna-plati-ale-mozna-ne-ve-vsech-okresech

Komentář k tabulce a podrobnější výklad na webu MŠMT (1. fáze návratu do škol):

koronavirus.edu.cz/hlavni-temata-koronaviru-a-skolstvi

 

Zásadní informace z materiálů a výkladů MŠMT:

*ROTACE

MŠMT a MZCR zdůvodňuje rotaci pěti dny žáka ve škole a devíti doma (pět všedních dnů + dva víkendy). Dle vytvořených modelů tento systém snižuje epidemické riziko až o 80 %. V praxi to znamená např. ve škole 1., 2. a 5. třída (3. a 4. distančně) a následující týden naopak. Příchody do školy, stravování (režim v jídelně) a rozvrh hodin budou upřesněny bezprostředně po potvrzení termínu návratu do škol vládou.

*TESTOVÁNÍ DĚTÍ

V první fázi se tak bude ve školách testovat 2x týdně neinvazivními antigenními testy, které budou distribuovány z centrální úrovně státu do jednotlivých škol (s odběrem z přední části nosu). Testovat se bude pravidelně v pondělí a ve čtvrtek před zahájením výuky výhradně ve škole proto, aby byla nákaza ve třídě co nejdříve odhalena a bylo možné řešit celou třídu jako ohnisko, kdy budou všichni posláni domů a indikováni na test. Účast na testování bude podmínkou přítomnosti dítěte, žáka či studenta na prezenční výuce ve škole.

Testy mají povahu tzv. samotestů, to znamená, že si test provádí sám žák či student pod dohledem zaměstnance školy pověřeného k tomuto ředitelem školy (návodné video k používání testů, ani testy samotné škola prozatím k dispozici nemá). U dětí v MŠ, mladších žáků 1. stupně ZŠ a žáků se zdravotním postižením však bude připuštěna účast zákonného zástupce při testování tak, aby mohl být svému dítěti oporou (jak psychickou, tak fyzickou – formou asistence při testování samotném).

Pozn.: tato povolená „opora“ je v rozporu s platným opatřením (?):

Krizovým opatřením je omezen vstup třetích osob do prostor školy nebo školského zařízení tak, že vstup třetích osob je možný pouze v nezbytně nutných případech s tím, že se omezí kontakt třetích osob s osobami v prostorách školy. Za nezbytně nutný případ pokládáme například plnění smluvních závazků školy (např. pronájem tělocvičny), vstup zástupců ČŠI nebo žáků a jejich zákonných zástupců v případě poskytování služeb školským poradenským zařízením.

Ve všech případech je však nutno dbát na omezení kontaktů třetích osob s osobami v prostorách školy (typicky s žáky a pracovníky školy). Organizaci vstupu třetích osob zajišťuje ředitel školy nebo školského zařízení s ohledem na prostorové a materiální podmínky jednotlivých škol.

*ŠKOLNÍ DRUŽINA

Školní družina je v provozu ráno i po vyučování (6:30 – 7:15, odpoledne do 16:00) při zachování homogenních skupin (po třídách).

*OSTATNÍ HYGIENICKÁ A REŽIMOVÁ OPATŘENÍ

Stále platí povinné roušky, dodržování rozestupů, dezinfekce rukou a povrchů, časté větrání, nesetkávání žáků z různých tříd. Zákaz zpěvu a sportovních aktivit. Speciální režim stravování.

V avizovaném systému otevření škol však zatím ani ve vládě nepanuje shoda, také o něm se bude jednat v úterý ráno: www.novinky.cz/plan-otevirani-skol-nechapu-rozciluje-se-babis

Navzdory této neshodě plánuje ministr školství rotační výuku až do konce školního roku: www.seznamzpravy/rotacni-vyuka-pobezi-do-konce-roku-rika-ministr-skolstvi-plaga

Pozornost nás všech tedy bude upřena na povelikonoční úterý, kdy ministr zdravotnictví - dle svého vyjádření - potvrdí termín návratu dětí prvního stupně do škol. Následně upřesníme všechny podrobnosti k organizaci a průběhu výuky na naší škole. Je nám všem jasné, že navrhovaný způsob návratu dětí do škol není zdaleka ideální (pouze 1. stupeň, rotace, kombinace testování a roušek) ani z pohledu pedagogického, ani rodinného, tento článek je pouze reprodukcí opatření, která vydala ministerstva školství a zdravotnictví.